Haluaisitko kasvattaa empaattisia, tunnetaitoisia ja toiset huomioon ottavia lapsia? Kaipaatko työkaluja lapsen empatiataitojen tukemiseen?

Empatia tarkoittaa kykyä asettua toisen asemaan. Empaattinen ihminen ymmärtää myötätuntoisesti toisen tunteet. Väkivaltaa ja kiusaamista voi ehkäistä vahvistamalla lapsen empatiataitoja. Kun ihminen pystyy asettumaan toisen asemaan, hän ei loukkaa ja kiusaa muita. Kyvyttömyys empatiaan on iso riski sille, että lapsesta tulee kiusaaja. Empatia on positiivinen vaihtoehto hyökkäävyydelle. Empaattinen ihminen suhtautuu myönteisesti muihin ihmisiin ja pystyy rakentavasti toimimaan toisten hyväksi.

Empatiaa voi tietoisesti harjoitella ja mitä enemmän sitä harjoitellaan, sitä varmemmin se automatisoituu tavaksi.

empatiakortit

Olen tehnyt Keskustelukortit lapsen empatiataitojen vahvistamiseksi. Empatiakorttien avulla voit vahvistaa lapsen tunnetaitoja, kykyä asettua toisen asemaan ja auttaa kehittämään lapsen ongelmanratkaisutaitoja.

E-materiaalipaketti sisältää lyhyesti teoriatietoa seuraavista aiheista: Mitä empatia tarkoittaa? Mitä tarkoitetaan empatiataidoilla? Miten lapsen empatiataitoja voi vahvistaa? Tunteiden empaattinen kohtaaminen. Lapsen ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen. Linkitykset lapsen arkeen. Ideoita korttien käyttöön.

Lisäksi pakettiin kuuluu 66 keskustelukorttia teemaan liittyen. Paketissa on yhteensä 16 sivua.

Keskustelukorttien neljä teemaa

Empatia-korteissa käsitellään empatiaa sekä yleisellä tasolla että lapsen elämässä. Kortteja on 26. Esimerkkejä korttien kysymyksistä: Miten toista kohtaan voi olla empaattinen? Olisi mukavaa, jos jokainen saisi kannustusta ja välittämistä. Miten sinä voit antaa kannustusta ja osoittaa välittämistä muille?

Tunnepitoiset tilanteet -korteissa on kuvattu erilaisia tilanteita, joista nousee tunteita ja lapsen kanssa voi pohtia, mitähän tunteita tilanteesta voi syntyä. Kortteja on 15. Esimerkkejä korttien kysymyksistä: Petja riiteli vanhempiensa kanssa. Miltähän Petjasta saattoi tuntua? Entä miltä vanhemmista mahtoi tuntua? Noora kaatui kadulla. Miltähän Noorasta mahtoi tuntua?

Miten empatiaa voi osoittaa -korteissa käydään läpi erilaisia tilanteita. Näiden 13 kortin tarkoitus on herättää pohtimaan, miten eri tavoin tilanteessa voisi osoittaa empatiaa. Esimerkkejä korttien kysymyksistä: Niklas on aloittanut uudessa koulussa ja häntä jännittää. Miten voisit olla empaattinen Niklasta kohtaan? Emil käveli seinää päin vahingossa. Mitä ajattelet, miltä Emilistä tuntuu? Miten sinä voisit olla empaattinen Emiliä kohtaan?

Kiusaamiseen liittyvissä 12 kortissa käsitellään kiusaamista sekä yleisellä tasolla että lapsen elämässä. Esimerkkejä korttien kysymyksistä: Miten riitely ja kiusaaminen eroavat toisistaan? Mitä voi tehdä, jos jotain toista kiusataan?

Samaan teemaan liittyvät kortit tunnistat samanlaisista taustoista korteissa. Kortit ovat PDF-muodossa. Kortit voi tulostaa, liimata kartongille ja laminoida, jolloin niiden käyttöikä kasvaa. Kortit voi tulostaa joko värillisinä tai mustavalkoisina.

Korttien tavoite on herättää keskusteluja ja pohdintoja

Kortit auttavat lasta tunnistamaan tunteitaan ja asettumaan toisten asemaan. Korttien kysymykset vahvistavat lapsen mentalisointi- ja ongelmanratkaisutaitoja.

Korttien ja keskustelujen avulla sinä aikuisena pystyt myös tutustumaan lapseen ja hänen ajatusmaailmaansa paremmin ja huomaat, jos lapsi tarvitsee enemmän tukea tunne- ja empatiataidoissa.

Kortteja voi käyttää sekä yksittäisen lapsen kanssa että lapsiryhmissä. Kortit sopivat parhaiten käytettäväksi n. 4‒12-vuotiaiden lasten kanssa.

Kortit sopivat käytettäväksi koteihin, varhaiskasvatukseen, eskariin, alakouluun, kerhoryhmiin, toimintaterapiaan, perhetyöhön jne. Materiaalipaketti tarjoaa sinulle helposti käyttöönotettavan työkalun lapsen empatia- ja tunnetaitojen vahvistamiseksi.

Keskustelukortit lapsen empatiataitojen vahvistamiseksi maksaa 11,90 €. Voit ostaa materiaalipaketin Holvi-verkkokaupasta ja ladata sen käyttöösi kuitin linkistä heti oston jälkeen.

Keskustelukortit on tarkoitettu sinun ja lapsiryhmäsi tai perheesi käyttöön. Ethän jaa materiaalipakettia eteenpäin.

Ostan kortit

Heli ja omenapuu

Keskustelukortit lapsen empatiataitojen vahvistamiseksi on koonnut Heli Mäkelä. Heli on koulutukseltaan sosionomi, toimintaterapeutti, ratkaisukeskeinen valmentaja, mindfulness-ohjaaja, lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja ja hengitysterapeutti. Lisäksi Heli on suorittanut skeematerapian (eli tunnelukkoterapian) opinnot ja suuren määrän erilaisia lyhyempiä koulutuksia lasten tunnetaitojen tukemisesta, esimerkiksi Zones of Regulation, Tenavat tasapainoon ja Älyä tunteet. Heli on kahden lapsen äiti.

Työhistoriaa Helillä on esimerkiksi harrastusryhmien ohjaamisen parista, varhaiskasvatuksesta ja ennaltaehkäisevästä lastensuojelutyöstä. Viimeiset vuodet Heli on tehnyt töitä yrittäjänä tunnetaitojen ja vanhemmuuden tukemisen parissa. Heli ohjaa tunnetaitoryhmiä ja tunnetyöpajoja niin lapsille, aikuisille kuin lapsille ja aikuisille yhdessä. Heli kouluttaa myös ammattilaisia sekä lapsen tunne- ja tietoisuustaidoista. Elokuussa 2020 ilmestyivät Pomenia Tunneseikkailukortit ja Satuseikkailu-lautapeli, joihin Heli oli tekemässä tunnetaitoihin ja rauhoittumiseen liittyviä tehtäviä. Heliä itseään kiusattiin vuosia koulussa, ja siksi kiusaamisen ehkäisy ja lasten empatiataitojen vahvistaminen on yksi sydämenasia Helille.

Jos sinulla on kysyttävää keskustelukorteista, ota yhteyttä sähköpostitse heli@kasvuntaika.fi.