Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
19.4.2018
Jaa kavereille:

Jokainen hermostuu joskus lapselleen; se on inhimillistä. Mutta jos
hermostuu ja huutaa usein lapselleen, on tärkeää miettiä keinoja
räjähtelyn vähentämiseksi. Lapselle hermostuminen ja huutaminen on
haitallista sekä lapsen itsetunnolle että suhteelle ja
vuorovaikutukselle lapsen kanssa. Huutamisesta jää lapselle mieleen
uhkaava ja vihainen tunnetila.
Esittelen tässä yhden yksinkertaisen vinkin lopettaa lapselle
huutaminen ja räjähtely.
Tietoisen tauon merkitys
Keskeinen taito rauhoittumisessa ja itsesäätelyssä on kyky
ottaa tietoinen tauko. Tietoisella tauolla tarkoitetaan sitä
väliä, joka on ärsykkeen ja reaktion välillä. Silloin
kun ei pysty ottamaan taukoa, toimii kiihtymyksen vallassa ja suusta
tulee niitä klassisia lauseita kuten miks tää on aina näin
hankalaa?
, sun kanssa ei ikinä voi lähteä mihinkään
, nyt
perun viikon pelivuorot
tai laitan lelusi kassiin ja saat ne
takaisin kun osaat käyttäytyä paremmin
. Monesti ärtyneenä tulee
myös huudetuksi tai vähintäänkin ääni on kireä ja kasvoista paistaa
kiukku.
Kiihtymyksen vallassa ei pysty toimimaan rakentavasti vaan käyttää
uhkailua, lahjontaa, kiristämistä ja muita ei-niin-kovin-myönteisiä
toimintatapoja. Kun pystyy ottamaan tauon ja pysäyttämään omat
automaattiset reaktionsa, pystyy tietoisempiin
toimintatapoihin: miten minun olisi järkevintä toimia? Mitä
lapseni tarvitsee juuri nyt? Miten hoidan tämän tilanteen niin, että
yhteys lapseen säilyy?
Millaisia keinoja voisit ottaa itsesi tueksi?
Miten pystyä ottamaan tietoinen tauko? Yksi hyvä muistukekeino
itselle voi olla muistilaput. Muistilappuja voi olla
jääkaapin ovessa, vessan peilissä, lastenhuoneessa ja eteisessä.
Sellaisissa paikoissa, joissa vietät paljon aikaa. Sellaisissa
paikoissa, jossa pinnasi usein palaa. Lappu voi jo sinällään toimia
muistukkeena tai lapussa voi lukea joku muistutus: Keskityn
hengittämään rauhallisesti
tai Pystyn olemaan
rauhallinen
tai Kasvatan lapsiani rakkaudella, en
pelolla
tai Lapseni ansaitsevat rakkautta. Erityisesti
niinä hetkinä, kun he käyttäytyvät huonoiten
.
Aina kun näet muistilapun, ota tauko. Hengitä syvään, pidennä
uloshengitystäsi. Ota kontakti kehoosi. Ja kun olet näin muistutellut
itseäsi rauhoittumisesta useissa eri tilanteissa, pystyt myös
haastavissa tilanteissa toimimaan tietoisemmin ja
järkevämmin. Haastavan hetken keskellä lapun vilkaiseminen auttaa
sinua ottamaan tietoisen tauon ja toimimaan muulla tavoin kuin
huutamalla.
Muistilaput toimivat sinulle muistukkeina lempeään,
rauhalliseen ja tunnetaitoiseen vanhemmuuteen. Vanhemmuuteen,
joka tuo lapselle turvaa eikä pelkoa.
Millaisia keinoja sinulla on itsesi rauhoittamiseen haastavissa
tunnetilanteissa? Mitä sinun muistilapussasi lukisi?
21.3.2018
Jaa kavereille:

Ihan hirvee kiire. Taas viimeisenä hakemassa lasta päiväkodista ja
punainen liikennevalo vielä hidastamassa. En ehdi mitään, kaikki menee
päin seinää. Mitä ihmettä teen illalla ruuaksi, kotona ei taida olla
taaskaan mitään valmiina. Villekään ei koskaan käy ruokakaupassa,
kaikki on koko ajan minun vastuullani. Miten tästä elämästä tuli näin
kiireistä ja rankkaa. Ja kännykkäkin kilahtaa koko ajan, viestejä
tulee ja niihinkin pitäisi jossain vaiheesa reagoida. Ei ole
todellista, taas punainen liikennevalo. Tästä ei tule mitään.
Puuuuh. En kestä.
Automaattiset reaktiot, stressiajatukset ovat vallanneet mielen.
Lienee tuttua aika monelle. Lapsiperheen arjessa on monesti tekemistä
paljon ja aikaa vähän. Mistä saada helpotusta stressiin?
Mielen treeniä
Ensimmäinen askel stressistä vapautumiseen on
sen tiedostaminen. Stressireaktiot tapahtuvat yleensä
itsestään ja tiedostamattomasti. Kun alamme tiedostaa, mitä meitä
stressaavissa ja rasittavissa tilanteissa tapahtuu, pystymme
muuttamaan tilannetta. Voimme näin vaikuttaa automaattisiin
toimintatapoihimme. Meidän ei enää tarvitse reagoida samalla tavoin
kuin ennen: taistellen tai paeten.
Jo stressin havaitseminen voi lieventää stressireaktiota. Emme aina
voi vaikuttaa siihen, mitä ympärillämme tapahtuu, mutta meidän
on mahdollista oppia säätelemään omia reaktioita
tilanteisiin. Voimme vaikuttaa siihen, minkä verran nämä
tilanteet tai asiat vievät voimiamme tai vaikuttavat
hyvinvointiimme.
On tärkeää oppia tuntemaan itsensä ja omat reaktionsa
stressiin. Kun oppii säätelemään omia reaktioitaan
esimerkiksi mindfulness-harjoitteita
hyödyntämällä, pystyy paremmin palauttamaan elimistön normaaliin
tilaan arjessa. Mindfulnessin avulla voi
kehittää kykyä havainnoida ja oivaltaa omaa kehoa, ajatuksia ja
tunteita, jolloin on helpompi tunnistaa erityisesti kuviteltuja
stressitekijöitä ja niiden laukaisemia käyttäytymismalleja.
Tiedostava mieli
Huomaan olevani taas liukumassa kiire- ja paniikkiajatteluun.
Otanpa yhteyden kehoon ja hengitykseeni. Hengitän muutaman kerran
syvään vatsaan asti ja puhallan pitkän ja rauhallisen uloshengityksen.
Minulla on nyt sellainen ajatus, että olen menettämässä kaiken
kontrollin. Ei se nyt ihan niin ole. Ehdin hakea lapsen ennen kuin
päiväkoti sulkeutuu. Ja jos jään vielä jumiin seuraaviin
liikennevaloihin, voin soittaa päiväkotiin ja kertoa, että tulen pari
minuuttia myöhässä. Ja kotonahan on porkkanoita ja perunoita, saan
tehtyä niistä kasvissosekeiton. Minun ei tarvitse reagoida jokaiseen
kännykän viestiin heti, riittää, että vastaan niihin taas huomenna
työaikaan. Olo tuntuukin nyt paljon rauhallisemmalta.
Stressaavassa tilanteessa on tärkeää siirtyä automaattiohjauksesta
olemisen tilaan. Kannattaa keskittyä hetkeksi
hengittämiseen. Erityisesti uloshengitystä kannattaa pidentää, se
auttaa parasympaattista hermostoa rauhoittumaan. Kun olet rauhoittanut
kehoasi, myös mielesti alkaa rauhoittua.
Vakaasta paikasta käsin voit kysyä itseltäsi: Mitä minun
olisi viisainta tehdä juuri nyt?
Sinulla on valta valita
stressireaktio tai tietoinen reaktio. Stressaavissa
tilanteissa rauhoita oloasi suhtautumalla itseesi hyväntahtoisesti ja
lohduttamalla itseäsi stressin keskellä. Ole myötätuntoinen ja
armollinen itsellesi.
Mitkä tilanteet sinä koet stressaavina? Mistä sinä saat
helpotusta stressiin?

Rutiinit tuovat elämään harmautta ja ne ankeuttavat elämän.
Rutinoitunut arki tarkoittaa sitä, että elämä on tylsää. Rutiinit
tappavat luovuuden. Vai onko sittenkään niin?
Rutiinit lisäävät onnellisuutta
Rutiinit lisäävät tutkitusti onnellisuutta elämässä. Ne, joilla on
säännölliset siivous- ja pyykkipäivät ja jotka tekevät ruokaa yhdessä,
ovat tutkimusten mukaan onnellisimpia. Rutiinit eivät ole tylsyyttä
vaan askel tyytyväiseen, onnelliseen ja toimivaan
lapsiperhearkeen.
Lapsiperhearjessa rutiinit vähentävät päätöksentekoa. Silloin kun
rutiinit ovat kohdallaan, arki on sujuvaa ja rullaa omalla painollaan.
Rutiinit tukevat elämänhallinnan tunnetta ja keventävät arkea. Kun
tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, ei ajelehdi tunnista ja päivästä
toiseen. Kun ei jatkuvasti esimerkiksi tarvitse miettiä, mitä teen
tänään ruuaksi, jää voimavaroja muiden asioiden pohtimiseen.
Lapsiperhearjessa on paljon tilanteita, joissa pitää tehdä päätöksiä
ja kun päätöksiä joutuu tekemään liikaa, tulee päätöksentekoväsymys.
Rutiinit suojaavat siis myös jaksamista ja aivoja.
On kuitenkin hyvä muistaa, että on ok välillä myös muuttaa
rutiineja ja rikkoa niitä eikä olla jumissa sellaisissa tavoissa
ja rutiineissa, mitkä eivät enää palvele itseä ja omaa perhettä.
Lapsiperheen toistuvat rutiinit
Lapsiperheessä on paljon ruuanlaittoa, siivoamista, pyykkäämistä,
kaupassa käyntiä. Jos perheessä ei ole näihin toimivia rutiineja, ne
voivat syödä ison osan arjesta ja aikaa ei jää muuhun kuin arjen
pyörittämiseen.
Lapsiperhearjessa on paljon tilanteita, jotka toistuvat päivästä
toiseen. Monissa perheissä haastavat tilanteet ovat myös samoja
päivästä toiseen: siirtymät, ruokailut ja nukkumaanmeno. Niihin on
hyvä miettiä rutiinit jo etukäteen. Haastavassa tilanteessa tulee
harvoin mieleen mitään luovaa tai erilaista vaan silloin sitä toimii
vanhan selkärankamallin mukaan – sillä samalla vanhalla tavalla, jolla
on toiminut jo kenties kymmeniä kertoja.
Tee siitä tapa!
Jokainen aikuinen osaa pestä hampaat ilman, että joka aamu ja ilta
tarvitsee miettiä, mitenhän minä sen hampaidenpesun tänään suoritan.
Hampaidenpesu sujuu rutiinilla. Et joka kerta mieti, miten solmit
kengännauhat, vaan osaat sen. Arjen rutiineista olisi hyvä saada
muodostettua samanlaista rutiinia kuin hampaiden pesusta. Näin meidän
perheessämme hoidetaan ruuanlaitto, siivoaminen, iltatoimet. Kun
perusasiat sujuvat rutiinilla, aikaa jää myös hyvän olon hetkiin
arjessa. Jokainen tarvitsee myös lepoa ja aikaa itselle ja toimivat
arjen rutiinit mahdollistavat myös oman ajan.
Tiedän, että ei ole ihan helppoa saada lapsiperhearjesta sujuvaa ja
toimivaa. Tekemistä on paljon ja aikaa on vähän. Siksi olen koonnut
Voimavaroja vanhemmuuteen
-verkkovalmennukseen toimivia keinoja
ajan- ja stressinhallintaan ja rutiinien muodostamiseen. Valmennus
auttaa sinua kohti hyvinvoivaa vanhemmuutta.
Klikkaa ja lue lisää!
14.2.2018
Jaa kavereille:

Yksi hyvä tapa opettaa lapselle tunnetaitoja on rikkaan tunnekielen
käyttäminen arjessa ja tunteista keskustelu. Kirjat voivat toimia
hyvänä apuna tunteista keskusteluun. Tässä blogitekstissä esittelen
viisi lapsille sopivaa tunteista kertovaa kirjaa.
Laria ärsyttää
Lari Lihapulla on perfektionisti. Lari on paras ja älykkäin
lihapulla. Hän haluaa tehdä aina asiat parhaalla mahdollisella
tavalla. Kaikki on hyvin ja täydellistä, kunnes eräänä päivänä hän
epäonnistuu. Hän ei saakaan täysiä pisteitä kokeesta. Hän tuntee
itsensä täysin epäonnistuneeksi. Täydellinen Tuomo alkaa kuiskia Larin
korvaan pelottavia ajatuksia ja Lari alkaa uskoa näihin ajatuksiin.
Hän sortuu muuttumattomuuden asenteeseen. Hänen päänsä menee jumiin ja
hän alkaa uskoa, että hän on tyhmä, eikä muuksi muutu.
Larin vanhemmat alkavat huolestua Larista ja toteavat, että Larin
pitäisi löytää uusia ajatusmalleja, jotta hän selviäisi arjen
haasteista ja pettymyksistä paremmin. Lari alkaa vähitellen päästä
eroon jumiutuneista ajatusmalleista ja hän oppii hyväksymään, että on
täysin normaalia tehdä virheitä. Kirjan lopussa on vanhemmille
suunnattu tieto-osuus kasvun asenteen harjoittelusta.
Lari tuntee itsensä vihaiseksi
Lari Lihapulla tykkää leikkiä ystäviensä kanssa. Joskus Lari
pahoittaa mielensä, kun hän ei saa mitä hän haluaa. Hän alkaa täristä
ja raivota. Hänestä tuntuu, ettei hän pysty enää hillitsemään itseään.
Vihan kanssa eläminen ei tee Larin oloa hyväksi, ja elämästä tulee
vaikeaa. Eräänä päivänä Lari tuntee itsensä niin vihaiseksi, että hän
lyö nyrkillä seinään. Hän menee pihalle rauhoittumaan. Pihalla hän
näkee täti Salvian. Täti Salvia opettaa Larille, että tunteet tulevat
ja menevät kuin pilvet taivaalla. Ne muuttuvat koko ajan. Täti Salvia
opettaa Laria ottamaan yhteyttä kehoonsa hengittämisen avulla ja
sisäisen säätiedotuksen tarkkailua. Lari huomaa, että kun hän
hengittelee syvään muutaman kerran, hän ei tunne itseään enää yhtä
vihaiseksi kuin aikaisemmin.
Kirjan lopussa on vanhemmille suunnattu tieto-osuus ja ehdotuksia,
mitä voi tehdä niinä hetkinä, kun lapsi tuntee itsensä vihaiseksi.
Miltä Sipukaisesta tuntuu?
Miltä Sipukaisesta tuntuu? on tarkoitettu avuksi
vanhemmille ja kasvattajille, jotka haluavat opettaa lapselle
tunteiden tunnistamista. Kirjassa pieni peikko nimeltä Sipukainen on
vuoroin innostunut, iloinen, surullinen, onnellinen tai kateellinen.
Toisinaan Sipukaista myös pelottaa, hävettää tai inhottaa. Erilaiset
tilanteet kuvataan arkisten ja lapsille tuttujen tilanteiden kautta:
Sipukaista uhkaa kiukkukohtaus, kun hän ei saakaan laittaa itse
kenkiään jalkaan. Tai paha mieli ja kateus tulee siitä, kun isä
hyppyyttää pikkusiskoa polvella ja Sipukainen tulee harmistuneena ja
mustasukkaisena tönimään vierelle. Tekstin lomassa on tunteisiin
liittyviä kysymyksiä keskustelun virittämiseksi ja pieniä loruja
tunteista.
Vesta-Linnea mieli mustana
Vesta-Linnea mieli mustana on tarina mustasukkaisuudesta,
sisarkateudesta ja ulkopuolisuuden tunteesta. Vesta-Linnea leikkii
mielellään kesämökillä nuorimman sisarensa Frejan kanssa. Freja
suostuu kaikkeen, ja Vesta-Linnea saa olla leikkimökin prinsessa.
Wendla-sisko pyrkii leikkiin mukaan ja haluaa myös prinsessaksi. Ja
äiti on tietysti taas Wendlan puolella. Vesta-Linnea vetäytyy omalle
rantakivelleen kaislikkoon ja on täysin yksin mustasukkaisuudessaan,
hän jopa kuvittelee omat hautajaisensa. Vesta-Linnea kokee, että
hänellä on perheessään kaikkein kurjin osa keskimmäisenä lapsena.
Pikkuhiljaa Vesta-Linnea kuitenkin oivaltaa itse, miten sopu saadaan
aikaan.
Kirja koskettaa, hauskuuttaa ja jättää lopulta turvallisen ja hyvän
olon. Tarinan lisäksi kirjassa on kiva, oivalluttava ja värikylläinen
kuvitus.
Zorro-kettu ja harmipussi
Zorro-kettu tapaa pyöräilymatkalla kaksi ilkimystä, jotka alkavat
ilkkua Zorrolle. Kiusaajat ovat outoja, Zorro ajattelee. Kotona hän
purskahtaa itkun, hän ei saa kerrottua äidille ilkimyksistä, vaikka
haluaisikin. Illalla äiti kertoo hänelle tarinan Pussinäädästä, jonka
oikea nimi on Elmo, mutta jota kutsutaan Rontiksi, koska hän on niin
ilkeä kaikille. Nimittely suututti, mutta vähitellen Elmo alkoi
ajatella itsensä Ronttina, koska kaikki sitä kuitenkin Rontiksi
kutsuivat. Rontti kantoi mukanaan harmipussia, johon hän keräsi
harmituksia, ikäviä muistoja ja kiusankappaleita. Niistä se muokkasi
pahanmielenmöykkyjä. Möykyt tekivät Rontin alakuloiseksi, joskus
vihaiseksikin, mutta silti ne olivat tavallaan tärkeitä
hänelle. Rontti on unohtanut, mitä on olla hyvällä tuulella ja mitä
ovat ilo ja ystävyys. Se kuvittelee, että ilkeilijät ovat rohkeita ja
sekin haluaa olla rohkea.
Rontin pelastajaksi löytyy tähtihäntäinen Bluu, joka osaa tehdä
revontulitaikoja. Taika ja lempeät lampaat auttavat auttavat Ronttia
päästämään irti pahasta olostaan ja ilkeilystä. Rontti ottaa
käyttöönsä vanhan Elmo-nimensä ja harmipussin tilalle tulee
aarrepussi. Zorro oivaltaa, että huolet helpottuvat kun niistä puhuu.
Niinpä Zorro kertoo äidilleen ilkimyksistäja kiusaamisesta. Yhdessä
he miettivät, mitä hankalissa tilanteissa olisi hyvä tehdä. Kivan
tarinan lisäksi kirjassa on kaunis kuvitus.
Lue myös sarjan edelliset osat
23.1.2018
Jaa kavereille:

Veikolla on mennyt kokeet viime aikoina vähän huonosti, alta
oman tason. Vanhemmat miettivät, millä kannustavat Veikkoa
opiskelemaan. Pitäisikö antaa rahaa palkkioksi tai luvata uusi
kännykkä?
Hillalla on haasteita siirtyä paikasta toiseen. Päiväkodista
ei huvittaisi lähteä kotiin ja kaverin luonakin on aina niin kivat
leikit, ettei sieltä malttaisi lähteä pois. Hillan vanhemmat ovat
käyttäneet rusinapalkitsemista saadakseen Hillan toimimaan, kuten he
toivovat. Nyt he ovat huomanneet, ettei pelkät rusinat enää riitä
vaan Hilla haluaakin nyt leluja tai muita isompia palkintoja. Kotona
Hilla ei halua siivota leluja, silloin vanhemmat ovat laittaneet
Hillan suosikkilelut kaappiin muutamaksi päiväksi.
Sekä Veikon että Hillan vanhemmat pysähtyvät hetkeksi pohtimaan.
Mitä nämä keinot opettavat lapsille? He haluaisivat kasvattaa lapsensa
myönteisillä keinoilla, ilman uhkaamista, lahjomista ja kiristämistä.
Mitä se opettaa lapsille, että heitä palkitaan rusinoilla tai rahalla
tai heitä uhkaillaan lelujen menettämisellä? Mitä taitoja lapset
oppivat näiden keinojen kautta?
Mitä tarkoitetaan myönteisillä kasvatuskeinoilla?
Myönteiset kasvatuskeinot perustuvat lasta arvostavaan
kohtaamiseen. Myönteinen kasvatus on lapsilähtöistä ja lempeää
ohjausta, kuten hyvän huomaamista lapsessa ja perhe-elämässä, selkeää
viestintää, lapsen tunteiden ja tarpeiden tunnistamista ja niihin
rauhallista vastaamista. Aikuinen suhtautuu lapseen empaattisesti ja
kykenee näkemään lapsen toiminnan takana olevat tunteet ja tarpeet ja
tavoittamaan lapsen näkökulman tilanteeseen.
Kaikki lähtee siitä, että aikuinen muuttaa omaa toimintaansa ja
omaa käytöstään.
Keskeistä on lapsen sisäisen motivaation
ruokkiminen eli ei lähdetä kasvattamaan lasta ulkoisten
motivaattoreiden kautta. Se, että lasta palkitaan rusinoilla, rahalla
tai uudella kännykällä tai uhataan laittaa lapsen lelut tai kännykkä
pois käytöstä kahdeksi päiväksi, ei tue lapsen sisäistä motivaatiota.
Ulkoiset motivaatiokeinot eivät ole pitkäjänteisiä kasvatustapoja
vaan tuovat ehkä hetkellisen helpotuksen tilanteeseen.
Myönteiset kasvatuskeinot vaativat aikuiselta enemmän kuin
esimerkiksi palkitseminen, rankaiseminen ja uhkailu. Perinteiset
kasvatuskeinot perustuvat siihen, että aikuinen hallitsee ja aikuinen
saa lapsen tottelemaan käyttämällä esimerkiksi lapsen manipulointia ja
erilaisia palkitsemis- tai uhkailukenoja (Koska et auttanut lelujen
siivoamisessa, laitan kaikki suosikkilelusi piiloon ja saat ne
takaisin kun taas käyttäydyt kunnolla
). Nämä toimintatavat saattavat
tuoda hetkellistä helpotusta tilanteeseen, mutta ne eivät ole pitkän
tähtäimen keinoja eivätkä opeta lapselle niitä taitoja, joita hän
tarvitsee elämässään.
Taitoja elämää varten
Kasvatuksen tavoitteena on opettaa lapselle taitoja elämää
varten. Tunnetaitoja, ongelmanratkaisutaitoja, vuorovaikutustaitoja,
kykyä kriittisyyteen ja omaan ajatteluun. Opettavatko
perinteiset keinot lahjonta, uhkailu ja kiristäminen näitä taitoja?
Eivät.
Lasten kanssa käytetään usein uhkailua, lahjontaa ja kiristämistä,
mutta kuinka moni meistä aikuisista viihtyisi työpaikassa tai
kaverisuhteissa, jossa käytettäisiin vastaavia keinoja? Lapsi ei opi
mitään rakentavaa noiden toimintatapojen kautta.
On hyvä tiedostaa, että lapsi helposti alkaa käyttää
kaverisuhteissaan samoja keinoja, joita hänen kanssaan käytetään
kotona. Haluatko sinä, että lapsi lahjoo omia kavereitaan tai
uhkailee heitä?
Myönteisten kasvatuskeinojen käyttö tukee lapsen kasvua
tasapainoiseksi nuoreksi ja aikuiseksi. Lapsi saa vahvan itsetunnon ja
oppii itse ajattelemaan ja pohtimaan asioita. Hän saa hyvät
tunnetaidot. Lapsi saa vuorovaikutus- ja tunnetaitoja ja työkaluja
koko elämäänsä varten.
Myönteisten kasvatuskeinojen käyttö on aikuiselle
vaativampaa kuin perinteinen palkitsemis–rankaisemis-tyyli ja vaatii
aikuisen omien vuorovaikutus- ja tunnetaitojen parantamista.
Pitkällä tähtäimellä myönteiset kasvatuskeinot antavat lapselle sekä
elämisen taitoja että auttavat aikuista luomaan hyvän ja lämpimän
suhteen lapsen kanssa.
Samat keinot kantavat ikävaiheesta toiseen
Kun omat kasvatusmenetelmät perustuvat lasta arvostavaan ja
kunnioittavaan vuorovaikutukseen ja tunnetaitoiseen vanhemmuuteen,
silloin ei tarvita ikävaiheesta toiseen vaihtuvia keinoja. Kun
hallitsee minä-viestintää, empaattista ja aktiivista
kuuntelua, tunnetaitojen tukemista ja pystyy itse säätelemään omia
tunteitaan ja pysymään rauhallisena vuorovaikutustilanteissa,
ei tarvitse erikseen miettiä, mikä keino toimii taaperon,
leikki-ikäisen tai koululaisen kanssa.
Keskeistä on lapsen näkökulman tavoittaminen, kyky asettua lapsen
asemaan tilanteessa ja kyky nähdä käytöksen takana oleva tunne ja
tarve. Kun nämä pystyy löytämään ja sanoittamaan, tilanne lähtee
monesti ratkeamaan automaattisesti, ilman vastakkainasetteluja.
Oletko sinä kyllästynyt lapsen palkitsemiseen, manipulointiin,
jankuttamiseen ja uhkailemiseen?
Tule mukaan Myönteisiä keinoja kasvatukseen -verkkovalmennukseen.
Olen jo ratkaissut nämä ongelmat puolestasi. Myönteisiä keinoja
kasvatukseen -verkkovalmennus ohjaa lasta arvostavaan ja empaattiseen
kohtaamiseen. Se antaa muita keinoja kuin uhkailu, palkitseminen,
rankaiseminen ja kiristäminen. Valmennus vie sinut pintaa syvemmälle
tarkastelemaan omia toimintatapojasi ja tekemään muutoksia niihin.