Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
13.11.2018
Jaa kavereille:

Moni vanhempi miettii, mitä tehdä kun lapsi raivoaa. On
vanhemmuuden haastavimpia hetkiä, kun oma lapsi huutaa ja
raivoaa. Lapsen raivo herättää vanhemmassa tosi paljon omia tunteita
ja koska tunteet tarttuvat, vanhempi helposti luiskahtaa sisään lapsen
tunteeseen – ja alkaa raivota ja huutaa itsekin.
Silloin, kun aikuinen menee mukaan lapsen raivoon ja taantuu
lapsen tasolle, hän ei ole enää lapsen kannalta turvallinen
aikuinen.
Tuoko toimintasi turvaa vai uhkaa?
On hyvä miettiä raivaritilanteissa, tuoko toimintasi lapselle uhkaa
vai turvaa. Turvaa lisää rauhallinen aikuinen, joka kestää lapsen
raivarin ja joka pystyy sanoittamaan lapsen tunteita ja näkemään
lapsen tunteiden ja tarpeiden taakse. Aikuisen tehtävä on
säädellä lapsen kanssa tunteita ja ohjata
lasta kohti myönteistä toimintaa.
Turvan kokemus auttaa lasta rauhoittumaan. Turvaa
tuovat aikuisen rauhallinen olemus, lapsen koskettaminen (jos lapsi
sen sallii) ja aikuisen oman hengityksen rauhoittaminen – tämä auttaa
myös lasta rauhoittumaan. Ensin luodaan turva, sitten
tulee empatian sanallinen osoittaminen lapsen tunteelle ja
tarpeelle.
Kun lapsi on rauhallisempi, voit sanoittaa lapsen
tunnetilaa: Vaikutat tosi pettyneeltä; ymmärrän sen
täysin.
Näen, että olet raivoissasi.
Käytä empaattista ja myötätuntoista kuuntelua. Jos
lapsi sanoo: Vihaan siskoani
, älä sano: Et saa sanoa noin
siskostasi, sinähän tykkäät hänestä
vaan sano esimerkiksi: Et
pidä siitä, kun sisko rikkoo rakentamasi tornin.
Peilaa lapsen
sanoja ja tunnetilaa. Pyri löytämään lapsen näkökulma tilanteeseen ja
myös hänen toiminnan taustalla oleva tarve.
Uhkaa lapselle tuovat kiristäminen, uhkailu ja
rangaistukset (jos et nyt siivoa leluja, laitan ne kaikki kassiin
ja pois
), eristäminen (esimerkiksi jäähyn käyttö tai lapsen
laittaminen omaan huoneeseen yksin rauhoittumaan), lapselle huutaminen
ja raivoaminen (eli taantuminen samalle tasolle lapsen kanssa) ja
lapsen tunteen vähättely ja reipastumaan kehottaminen (mitä ihmettä
sinä nyt tuollaisesta raivostut, reipastu nyt ja ole iso tyttö /
poika
).
Nämä uhkaa tuovat toimintatavat saattavat johtaa siihen, että
lapsen raivari suurenee tai lapsi nielee tunteet sisälleen ja raivari
laantuu mutta vihan tunne jää möykyksi lapsen sisälle. Pitkään
käytettyinä nämä toimintatavat johtavat lapsen itsetunnon
haurastumiseen.
Mikä on sinun tärkein tehtäväsi lapsen raivotessa?
Tärkeintä ja parasta, mitä voit tehdä lapsen raivarin hetkellä, on
pysyä rauhallisena. Näin mallinnat lapsellesi
rauhoittumista. Kun sinä aikuisena pysyt rauhallisena, se tuo
lapselle turvaa ja sinun rauhallisuutesi tarttuu vähitellen
lapseen.
Sinun on tärkeää saada tilaa ja taukoa ennen omaa reagointia.
Tietoisen tauon ottaminen on vanhemmuuden tärkeimpiä taitoja, se ettet
reagoi heti kun omat aivosi ovat alatiellä
ja sumun peitossa,
vaan vasta sitten, kun olet saanut itsesi rauhalliseksi ja aivosi
taas ylätielle
ja näin pystyt tietoisempaan reaktioon etkä
toimi enää selkärangasta tulevan mallin varassa.
Vanhempana sinun on hyvä muistaa ja tiedostaa, että lapsesi
seuraavat sinun malliasi ja esimerkkiäsi. Jos raivostut itse usein,
voitko odottaa, että lapsesi oppii säätelemään tunteitaan ja että
hänestä kasvaa aikuinen, jolla on hallussaan hyvät tunnetaidot?
Mitä merkitsisi lapsellesi ja koko perheellesi, että jatkossa
olisit rauhallisempi vanhempi ja pystyisit tarjoamaan lapsellesi
turvaa uhkan sijaan?
30.10.2018
Jaa kavereille:
Tunnetaidot ovat elämän tärkeimpiä taitoja. Mitä paremmat
tunnetaidot lapsella on, sitä helpompi hänen on ymmärtää itseään ja
itsessä tapahtuvia reaktioita. Yksi tapa tukea lapsen tunnekasvatusta
on rikkaan tunnekielen käyttäminen arjessa. Kirjat ovat hyvä tapa
keskustella tunteista lapsen kanssa.
Esittelen tässä viisi lapsille sopivaa tunteista kertovaa kirjaa.

Onneksi on ystävä
Onneksi on ystävä -kirjan aiheena ovat huolet. Mika on
kovin huolissaan ja hän pelkää monia asioita. Joskus Mika on
huolissaan siitä, etteivät muut pitäisi hänestä. Mika ei rohjennut
kertoa huolistaan kenellekään. Onneksi hänellä oli Luppa-koira, jolle
hän alkoi kertoa huolistaan. Mika puhui ja puhui ja kun hän puhui,
huolet ja pelot karkasivat hänen päästään ja leijuivat ympäri
huonetta. Mika oppi, että huolista puhuminen auttaa ja huolet
vähitellen lipuvat pois.
Suruposki
Suruposki-kirjassa käsitellään surua ja siitä selviämistä.
Heimon isomummo on kuollut, ja Heimo kaipaa isoäitiään valtavasti. Kun
isomummon asuntoon muuttaa uusi perhe asumaan, pikku hamsteri Heimo
sulloo poskensa täyteen muistoja, hänestä tulee Suruposki. Hän
ajattelee, että kun muistot ovat poskissa, ne eivät vieri sieltä
tiehensä. Hän on kuitenkin väsynyt ja yksinäinen eikä pysty puhumaan,
kun posket ovat täynnä. Tuoko lähistölle saapunut sirkus ilon takaisin
Suruposken elämään? Isomummon tavaroille löytyy uutta käyttöä
sirkuksesta, ja isomummon muisteleminen ei tunnu enää pelkästään
surulliselta.
Perttu Virtanen ja kauhea kateus
Perttu Virtanen ja kauhea kateus -kirjassa juhlitaan
Pertun Kastehelmi-siskon syntymäpäiviä. Perttukin haluaisi lahjoja ja
kivoja voittoja onginnassa. Hän kihisee kateudesta. Viimeinen niitti
on, kun Kastehelmi saa vanhemmiltaan lahjaksi hienon, kiiltävän
kolmipyöräisen. Pertun oma pyörä on veljen vanha rämä. Pertulta menee
hermot ja hän päättää karata. Kateus kuitenkin lopulta laantuu, kun
Perttukin saa huomiota.

Molli ja Kumma
Molli ja Kumma -kirja käsittelee ystävyyttä ja
yksinäisyyttä, mustasukkaisuutta ja erilaisuutta. Mollin puutarhaan
ilmestyy jotain kummallista. Valtavat jalanjäljet – kuka kumma on
tehnyt ne? Onko se joku vaarallinen? Molli ja Pikku Sisu selvittävät
kummallisen olennon salaisuutta ja samalla pohtivat pelkoa, rohkeutta
ja ennakkoluuloja. Heidän ystävyytensä joutuu kuitenkin myös
koetukselle. Löytyykö Mollin puutarhasta tilaa kaikille kolmelle?
Tämä on aivan ihana kirja sekä tarinaltaan että kuvitukseltaan.
Kiukkupussi-Killi
Kissasisarukset Killi ja Kiki
päättävät ryhtyä taidemaalareiksi ja pistää pystyyn ihan oman
näyttelyn. Kaikki ei kuitenkaan mene suunnitelmien mukaan, mikä saa
Killin suuttumaan. Onneksi aikuinen tulee apuun ja ohjaa leikin
jälleen oikealle polulle. Killi oppii, että hauskaa voi olla, vaikkei
kaikki aina sujukaan niin kuin on
suunnitellut. Kiukkupussi-Killi opettaa lapsia ajattelemaan
asioita ennen toimeen ryhtymistä. Aina kannattaa myös yrittää
uudelleen, jos epäonnistuu.
Uusia tunnetaitoaiheisia kirjoja ilmestyy koko ajan, joten
luultavasti tämä kirjoitussarja saa myös jatkoa. Oletko lukenut jo
aikaisemmat kirjoitukseni aiheesta?
12.10.2018
Jaa kavereille:

Mitä ihmettä tuo lapsi oikein kiukuttelee?
Miksi lapsi tuolla tavalla kitisee, en vaan voi ymmärtää.
Miksi lapsi vitkuttelee juuri nyt, kun pitäisi lähteä
päiväkotiin?
Yllä olevat lauseet kuvaavat sitä, että aikuisen on vaikea pysähtyä
pohtimaan lapsen käyttäytymisen takana olevia asioita. Käyttäytymisen
takana on aina tunne ja tunteen takana on aina tarve. Kitinän, kiukun
ja vitkuttelun takana voi olla monenlaisia asioita, niin fyysisiä kuin
henkisiäkin tarpeita. Lapsella saattaa olla nälkä, hän on kenties
väsynyt ja ylikuormittunut, hän ehkä haluaa vanhempiensa huomiota ja
yhteyttä vanhemman kanssa tai lapsi ei vaan pysty ja osaa juuri siinä
tilanteessa käyttäytyä muulla tavalla.
Silloin kun ei jaksa tai osaa pohtia lapsen käyttäytymisen takana
olevia asioita, kiukuttelu, kitinä tai vitkuttelu voi tuntua lapsen
tahalliselta ilkeilyltä. Silloin on tärkeää pysähtyä lapsen äärelle ja
pohtia juuri tätä lasta ja hänen kokemusmaailmaansa. Lapsen
käyttäytyminen on aina kommunikaatiota. Aikuisen onkin tärkeä pysähtyä
pohtimaan: mitä lapseni kertoo käytöksellään minulle?
Mitä tarkoitetaan mentalisaatiotaidoilla?
Mentalisaatio tarkoittaa kykyä pohtia omaa ja toisen ihmisen
näkökulmaa, kokemusta ja sitä, millaisia tunteita, ajatuksia ja
tavoitteita ihmisten reaktioiden ja käyttäytymisen takana kulloinkin
piilee. Se tarkoittaa nimen omaan pohtimista, ei tietämistä.
Mentalisaatio on käyttäytymisen ymmärtämistä ja pohtimista pintaa
syvemmälle. Mentalisaatioon liittyy utelias arvailu: mitä siellä
toisen käyttäytymisen ja toiminnan taustalla on.
Kyky kuvitella, miltä toisesta tuntuu, on tärkeää omalle
hyvinvoinnille. Hyvä mentalisaatiokyky auttaa esimerkiksi tunnistamaan
paremmin omia tunnetiloja ja niiden vaikutusta toisiin sekä
säätelemään tunteita. Kyky huomata, mitä toisen mielessä liikkuu tai
mikä tunne tai ajatus itselle herää, on psyykkisen hyvinvoinnin yksi
kulmakivi. Kun ymmärtää, mikä oma olotila on ja mistä se johtuu, voi
pohtia, mikä ehkä auttaisi.
Mitä tekemistä mentalisaatiotaidoilla on vanhemmuuden kanssa?
Mentalisaatiotaito, mielenlukutaito, on erityisen tärkeää
vanhemmille ja kaikille kasvattajille. Pieni lapsi ei osaa useinkaan
suoraan kertoa, miltä hänestä tuntuu tai mitä hänen mielessään
liikkuu. Lapsen oma mentalisaatiokyky on vasta kehittymässä, ja siihen
hän tarvitsee aikuista, joka on hyväntahtoisen kiinnostunut hänen
mielentilastaan.
Kun vanhempi kykenee pohtimaan lapsen mieltä, myös lapselle
kehittyy hyvä mentalisaatiokyky. Jos taas lapsena ei opi uteliaasti
tutkimaan omaa mieltä vanhempien ja kasvattajien kanssa, aikuisena voi
tuntua siltä, että asiat vain tapahtuvat ilman, että niihin voi
vaikuttaa. Lisäksi voi olla vaikea tunnistaa ja säädellä omia
tunteita, jos ei ole niihiin tutustunut jo pienenä vanhemman
kanssa.
Vanhemman hyvä mentalisaatiokyky helpottaa erilaisten
pattitilanteiden ratkaisemista. Hyvä mentalisaatiokyky parantaa myös
vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta ja koko perheen hyvinvointia.
Siksi jokaisen vanhemman olisi hyvä kehittää omaa taitoaan asettua
toisen asemaan.
Miten mentalisoiva asenne eroaa ei-mentalisoivasta?
Jos lapsi sanoo, että sänkyni alla on mörkö, minua pelottaa, en
uskalla mennä nukkumaan
, ei-mentalisoiva vanhempi saattaa
todeta: Älä ole hölmö, ei siellä mitään mörköjä ole. Nyt pää
tyynyyn.
Mentalisoiva vanhempi saattaa todeta vaikkapa näin:
Hmmm…onpa kurjaa, että sinua pelottaa niin paljon, ettet pysty
nukkumaan. Mörköjä ei oikeasti ole olemassa, mutta silti ne voivat
pelottaa paljon. Mikä sinua voisi auttaa tuohon pelotukseen?
Sytytetäänkö yövalo?
Jos aikuinen toteaa lapselle sinä olet vihainen
, se ei ole
mentalisaatiota, koska se ei jätä väljyyttä ja varaa muunlaiseen
tulkintaan. Aikuinen päättää oman tulkintansa perusteella lapsen
tunteen ja uskoo oman tulkintansa olevan totta. Emme ikinä voi
kuitenkaan tietää täysin varmaksi toisen tunteita ja ajatuksia. Siksi
parempi tapa olisi sanoa esimerkiksi näin: Minusta näyttää, että
sinä tunnet itsesi vihaiseksi
tai Sinulla taitaa olla nyt aika
iso tunne, oletko sinä vihainen, vai mikähän tunne se mahtaisi
olla?
Aikuisena olemme sen varassa, millaiseksi mentalisaatiokykymme on
kehittynyt varhaisissa suhteissamme omassa lapsuudessamme. Hyvä
uutinen on se, että omaa mentalisaatiokykyä voi koko ajan kehittää.
Mentalisaatiokykyjen kehittäminen lähtee siitä, että alkaa uteliaasti
tutkia omaa mieltä ja toimintatapoja – sitä kautta oppii ymmärtämään
myös lasta paremmin.
Millaiset mentalisaatiotaidot sinulla on? Onko sinun helppo vai
vaikea ymmärtää omaa mieltäsi ja omia reagointitapojasi? Entä onko
sinun helppo vai vaikea nähdä lapsen käyttäytymisen takana olevia
tunteita ja tarpeita?
Lähteenä on käytetty Mentalisaatio ja reflektiivinen
kyky -koulutuksen aineistoa.
5.10.2018
Jaa kavereille:

Ei tästä tule yhtään mitään.
Miksi minä toimin aina näin typerästi? Kaikki muut ovat paljon
parempia vanhempia kuin minä.
Aina meillä on näin hankalaa.
Muutama vuosi sitten en tunnistanut omaa sisäistä puhettani, sitä
keskustelua, jota kävin päässäni itseni kanssa. Sätin ja soimasin
tapaani olla vanhempi. Sätin ja soimasin itseäni ihmisenä. En tiennyt,
että voisin muuttaa sitä tapaa.
Kunnes eräällä mindfulness-kurssilla tein
ison oivalluksen: voin vaikuttaa omaan ajatteluuni. Opin tunnistamaan
ja kuuntelemaan sisäistä puhettani ja tietoisesti muuttamaan sitä.
Huomaatko, mitä ajattelet?
Ihmiset keskustelevat ajatuksissaan jatkuvasti itsensä kanssa,
kommentoivat ja suunnittelevat tekemisiään. Sisäinen puhe on kuin
papukaija olkapäällä. Se kommentoi lähes kaikkea toimintaasi.
Keskustelu ajatuksissa voi olla kannustavaa tai halveksivaa.
Sisäinen puhe alkaa rakentua lapsuudessa. Voit miettiä, mitä
puhetta lapsuudenkodissasi jäi pääsi sisälle. Saitko kannustusta ja
kehuja ja sitä kautta oma sisäinen puheesi on itseäsi tsemppaavaa?
Osoitettiinko sinua kohtaan empatiaa ja ymmärrystä ja sitä kautta
sisäinen puheesi on myötätuntoista ja lempeää? Vai koitko mitätöintiä
ja halveksuntaa ja myös sisäinen puheesi on vielä tänäkin päivänä
itseäsi halveksuvaa ja mitätöivää.
Huomaatko, millaista ajattelusi on? Millaista keskustelua sinä
käyt päässäsi? Millainen papukaija sinun olkapäälläsi on?
Sisäistä puhetta voi muuttaa myönteisemmäksi!
Hyvä uutinen on se, että omaan ajatteluun voi vaikuttaa. Omaa
ajattelua ja mieltä voi haastaa ja ohjelmoida uudelleen. Tärkeää on
huomata, mitä ajattelee ja tunnistaa, onko ajattelu itseä kannustavaa
vai moittivaa.
Yksi hyvä tapa muuttaa omaa sisäistä puhetta myönteisemmäksi on
miettiä asiaa sen kautta, mitä sanoisit hyvälle ystävällesi samassa
tilanteessa. Jos ystävälläsi on elämässä haastavaa, moittisitko ja
soimaisitko häntä vielä lisää vai osoittaisitko empatiaa, myötätuntoa
ja lempeyttä hänelle? Samaa lempeyttä ja kannustusta voit
opetella osoittamaan myös itsellesi.
Muista, että se, mitä ajattelet itsestäsi, on paljon tärkeämpää
kuin se, mitä muut ajattelevat sinusta. Tee työtä sen eteen, että
hyväksyt itsesi ja pidät itsestäsi juuri sellaisena kuin olet.
Sisäinen puheesi muovaa sinua, joten ole lempeä itsellesi!

Millainen kasvattaja sinä olet? Millaisia kasvatusmenetelmiä käytät
lapsesi kanssa? Tähtääkö toimintasi siihen, että lapsi oppii
kasvatusmenetelmiesi kautta ajattelun taitoja, ongelmanratkaisua ja
tunnetaitoja, vai tähtäätkö siihen, että selviät juuri tästä
tilanteesta mahdollisimman hyvin?
Tyypillisiä pikapelastuksia
Jos nyt…, niin sitten…
Jos kauppareissu menee hyvin,
saat sitten tikkarin.
Lasta palkitaan, kun hän toimii, kuten
aikuinen toivoo.
Jos et nyt, niin sitten…
Jos et siivoa huonettasi,
laitan lelusi pois.
Lasta rangaistaan, koska hän ei toimi, kuten
aikuinen toivoo.
Pikapelastukset ovat usein valtataistelua lapsen kanssa. Lapsen
tahto ja rajat murretaan vastaamaan aikuisen tahtoa. Tällainen
kasvatus ei jätä lapselle tilaa kasvaa omaksi itsenäiseksi
yksilökseen. Osaksi hänen persoonaansa voi kasvaa syvä häpeä itsestä.
Pitkään käytettynä nämä toimintatavat johtavat siihen, että aikuinen
joutuu koko ajan keksimään uusia ja isompia palkintoja tai isompia
rangaistuksia, sillä lasten kasvaessa eivät enää tikkarin lupaaminen
ja lelujen pois laittaminen toimi.
On hyvä miettiä, mitä nämä pikapelastukset opettavat lapselle.
Onko toimintani pitkällä tähtäimellä lapseni ja perheemme
kannalta hyvää, eheyttävää ja tasapainoa tuovaa? Vai onko
ratkaisu vain pikapelastaja, joka pitkällä tähtäimellä aiheuttaa
enemmän haittaa tai uuden tulevan ristiriidan? Millaisen
jälkimaun toimintani aiheuttaa lapseni ja minun
suhteelle?
Pidemmän tähtäimen ratkaisut
Myönteinen kasvatus perustuu lasta arvostavaan kohtaamiseen ja
lapsen ajattelu- ja tunnetaitojen tukemiseen. Myönteinen
kasvatus perustuu siihen, että lapsi oppii toimintatapoja, jotka
kantavat hänellä myös muissa ihmissuhteissa. Lapset käyttävät
usein kaverisuhteessa (ja myös tulevissa parisuhteissa) samoja
toimintatapoja, joita hänen kanssaan käytetään. Haluatko, että lapsesi
uhkailee tai lahjoo kavereitaan tai puolisoaan tulevaisuudessa? Minä
en ainakaan halua.
Myönteisen kasvatuksen keinot eivät tuo niin nopeaa ratkaisua kuin
pikapelastus saattaa tuoda. Vaatii aikaa, että lapsen
ongelmanratkaisu- ja ajattelutaidot kehittyvät. Vaatii aikaa, että
lapsi oppii tunnetaitoja. Myönteinen, auktoritatiivinen kasvatus
lähtee siitä, että vanhempi ohjaa ja opettaa lasta kuuntelemaan
itseään ja toimimaan sisältään käsin, ei tottelevaisuuden
vaatimuksesta käsin.
Olen kahden teini-ikäisen lapsen äiti. Teini-ikä nostaa
vanhemmuuden ihan uudelle tasolle. Voin kertoa, että teinin kanssa
pikapelastukset eivät enää toimi. Tai ainakin ne tuovat hyvin syviä
ristiriitoja perheeseen. Teini-iässä on muutenkin jo paljon rajojen
kokeilua, enkä halua yhtään lisää riitelyä meidän perheeseen. Haluan
vahvistaa yhteyttä lasteni kanssa ja antaa heille sellaisia
elämäntaitoja, joilla he pärjäävät hyvin ihmissuhteissaan ja
elämässään.
Olisin aika pulassa kasvattajana, jos kasvatusmenetelmäni
perustuisivat pikapelastuksiin enkä olisi vuosien varrella alkanut
treenata esimerkiksi minä-viestien käyttöä, aktiivista kuuntelua,
lapsen hyvän huomaamista ja lapsen tunteiden ja tarpeiden taakse
näkemistäja ja tunteiden validointia. Haluan kasvattaa tasapainoisia
lapsia, joilla on hyvä itsetunto ja vahvat tunne- ja
vuorovaikutustaidot. Jos keinona ovat pikapelastukset, nämä taidot
eivät kehity. Millaisia lapsia sinä haluat kasvattaa?
Myönteisiä
keinoja kasvatukseen -verkkovalmennus auttaa sinua kohti
vanhemmuustaitoja, jotka tukevat sinua lapsen kaikissa ikävaiheissa ja
myös parisuhteessa. Kurssin keinot perustuvat viimeisimpään
tutkimustietoon siitä, miten lapsen vahvuuksia korostava lempeä
kasvatus on avain lapsen hyvän itsetunnon ja tunnetaitojen
kehittymiseen. Kun viet kurssin keinoja ja vanhemmuustaitoja arkeesi,
koko perheenne hyvinvointi ja kodin ilmapiiri paranee. Lapsesi oppivat
tunne- ja vuorovaikutustaitoja elämää
varten. Klikkaa,
lue lisää ja ilmoittaudu mukaan kurssille!