Kasvun Taian blogi
Lämpimästi tervetuloa blogiini. Kirjoitan blogissani lapsen tunnetaitojen tukemisesta, myönteisistä kasvatuskeinoista ja hyvinvoivasta ja läsnäolevasta vanhemmuudesta.
12.6.2021
Jaa kavereille:

Tunnetaidot ovat itsetuntemuksen ja hyvän mielenterveyden
perusta. Omien tunteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen auttaa
myös hahmottamaan toisen tunteita, mikä on olennainen osa
vuorovaikutustilanteita ja niissä toimimista.
Tunnetaitojen harjoittelemisen myötä itsetuntemus,
levollisuus ja keskittymiskyky paranevat. Lapsi saa rohkeutta
itsensä ilmaisemiseen. Tunnetaitoiset lapset tulevat myös paremmin
toimeen ystäviensä kanssa. Hyvät tunnetaidot vahvistavat myös kykyä
säädellä stressiä.
Tunnetaitoja pystyy opettelemaan ja oppimaan, sekä aikuisen
mallista että erilaisten tunnetaitoharjoitusten avulla.
Lapselta ei voi odottaa taitoja, joita hänen kanssaan ei ole
harjoiteltu. Tunnekasvatuksen tavoitteena on antaa lapselle
eväitä koko elämää varten. Tavoitteena on, että lapsi tutustuu
tunteisiinsa, niiden säätelyyn, rakentavaan ilmaisuun ja
purkamiseen. Mitä nuorempana näiden taitojen harjoitteleminen
aloitetaan, sitä tunne-elämältään tasapainoisempia ja itsetunnoltaan
terveempiä aikuisia lapsista kasvaa.
Tunnetaitoja ei opita vain puhumalla ja kuuntelemalla, vaan
kokemalla, tutkimalla ja harjoittelemalla, ihan normaaleissa arjen
tilanteissa. Aikuisen omien tunnetaitojen ja mallin merkitys on
suuri.
Miten lapsen tunnetaitoja voi tukea arjessa? Mitkä ovat ydinasioita
lapsen tunnetaitojen tukemisen kannalta? Tässä kirjoituksessa
annan vinkkejä lapsen tunnetaitojen tukemiseen arjen keskellä.
Vinkkejä lapsen tunnetaitojen tukemiseen arjessa
Kiireetön ja rauhallinen arki
Tärkeää on kiireetön aika lapsen kanssa, jotta keskustelu
esimerkiksi lapsen päivän tapahtumista ja hänen mieltä painavista
asioista on mahdollista. Jos aikuinen on koko ajan kiireinen, lapsi
aistii tämän eikä nosta esille asioitaan. Päivän päätteeksi voit
keskustella päivän aikana ilmenneistä tunteista: Mikä sinun tänään
innosti? Tunsitko tänään itsesi vihaiseksi joissakin tilanteissa?
Missä tilanteissa sinä olit vihainen? Mistä asioista tunsit tänään
iloa?
Kiireettömyys ja rauhallisuus mahdollistaa myös
pysähtymisen oman kehon ja tunteiden äärelle. Se on tunteiden
tunnistamisen kannalta tärkeää. Myös tunteiden säätely on helpompaa
silloin, kun lapsen (tai aikuisen) keho ei ole koko ajan
ylikierroksilla stressistä ja kiireestä.
Tunnepuheen käyttäminen
Rikkaan tunnekielen käyttäminen arjessa on yksi avain
lapsen tunnetaitojen vahvistamiseen. Tunteiden nimeäminen
auttaa myös tunnesäätelyssä: tunne lähtee lievenemään, kun se
nimetään.
Sanoita omia ja lapsen tunteita ääneen: Kylläpä
tänään tunsin itseni iloiseksi, kun työkaveri kehui työpanostani.
Taidat olla tosi innoissasi, kun sait synttärikutsun ystävältäsi ja
näen sinun nauravan ja pomppivan.
Minua hermostutti, kun bussi
tuli myöhässä ja pelkäsin, etten ehdi tärkeään työtapaamiseen
ajoissa.
Kun puhut tunteista lapsen kanssa, vältä luennointia. Sen sijaan
voit kysyä kysymyksiä, jotka auttavat lasta pohtimaan kokemuksiaan ja
miettimään itse ratkaisuja tilanteisiin. Kun torni kaatui ja tunsit
itsesi vihaiseksi, mitä voisit tehdä näissä tilanteissa? Mikä auttaisi
sinua rauhoittumaan?
Ongelmanratkaisutaitojen vahvistaminen on yksi osa
tunnetaitojen tukemista. Lasta voi tietoisesti ohjata miettimään
erilaisia vaihtoehtoja, miten tunteiden äärellä ja haastavissa
tunnetilanteissa voisi toimia.
Aikuisen mallin merkitys
Lapsen tunnetaitojen tukemiseen liittyy olennaisesti
aikuisen omat tunnetaidot ja aikuisen suhtautuminen lapsen tunteisiin
arkisissa tilanteissa. Tällä on paljon suurempi merkitys kuin
yksittäisillä tunnetaitoharjoituksilla lapsen tunnetaitojen
vahvistamiseksi.
Lapsi tarvitsee paljon turvaa tunnetilanteissa.
Hän tarvitsee aikuisen, joka sietää hänen tunnemyllerrystään ja jakaa
tunnetta hänen kanssaan. Vahvista siis omia tunnetaitojasi, se auttaa
sekä sinua että lasta paljon. Et voi viedä lasta pidemmälle kuin missä
itse olet omien tunnetaitojesi kanssa.
Voit tietoisesti sanoittaa omaa toimintaasi tunteiden äärellä:
Kylläpä minua jännitti tänään pitää töissä puhe. Tein muutaman
rauhallisen pitkän uloshengityksen ja jännitys lähti vähitellen
helpottamaan.
Nyt tunnen itseni niin vihaiseksi, että minun on
parempi nyt rauhoittaa itseäni hetken aikaa.
Lapsen tunteiden validointi
Validoinnilla tarkoitetaan tunnetilan ymmärrystä ja sen
todeksi ottamista. Jos lapsi kertoo, että hänen kissansa
kuoli, hänen tunnekokemuksensa on luultavasti suru ja ikävä. Aikuinen
voi todeta esimerkiksi: Sua taitaa surettaa kissan kuoleminen. Saa
olla surullinen ja itkeä.
Tai: Sulla taitaa olla tosi kova
ikävä kissaa.
Moni lähtee tällaisessa tilanteessa ohittamaan
lapsen tunnekokemusta ja ratkaisemaan sitä: Ei kannata surra, kissa
oli jo vanha. Voit saada uuden kissan tilalle.
Nämä lauseet eivät
kohtaa lapsen tunnekokemuksen kanssa.
Empaattisen kohtaamisen avulla lapsi tulee kuulluksi ja
nähdyksi eikä hänen tunnekokemustaan ohiteta järkeilyllä,
harhauttamisella ja selittelyllä. Validointi edellyttää kykyä
empatiaan eli kykyä samastua ja ymmärtää toisen kokemusta. Mitä
enemmän aikuinen suhtautuu empaattisesti lapsen tunteisiin, sitä
enemmän lapsi oppii tunteiden hyväksyvää kohtaamista ja empatiaa sekä
itseään että toisia kohtaan.
Tunteiden kehollisuus
Tunteet ovat kehollisia. Jännitys voi tuntua perhosina vatsassa,
pelko voi karmia selkäpiitä, suru voi tuntua koko kehon lamaannuksena,
viha saa koko kehon kiristymään ja sykkeen nousemaan. Tärkeä osa
tunnetaitojen vahvistamista on
oman kehoyhteyden vahvistaminen: Mitä minun kehossani
tapahtuu? Mitä se kertoo tunteistani ja tarpeistani? Tunteita ei voi
tietää tuntevansa, jos yhteyttä niihin ei ole muodostunut.
Tunnekehoyhteyden vahvistaminen alkaa kehon äärelle
pysähtymisistä: Tutkitaan sitä, mitä omassa kehossa
tapahtuu. Lasta voi ohjata huomaamaan kehonsa muutoksia tunteiden
äärellä: Huomasin, että kätesi meni nyrkkiin. Oletkohan vihainen
nyt?
Sanoit, että vatsassasi myllertää, kun olet menossa uuteen
päiväkotiryhmään. Mistähän tunteesta vatsasi myllerrys voisi
kertoa?
Erilaiset pienet pysähtymiset oman kehon äärelle, rentoutumis-,
tietoisuustaito- (mindfulness-), hengitys- ja
kosketusharjoitukset tukevat tunnekehoyhteyden vahvistumista.
Tutustuminen oman kehon tuntemuksiin vahvistaa sekä kykyä
tunnistaa että säädellä ja purkaa tunteita. Koska tunteet
ovat kehollisia, myös parhaat tunnesäätelykeinot ovat kehollisia. Oman
kehon kautta voi vaikuttaa tunteiden voimakkuuteen ja kestoon.
Kaipaatko sinä toimivia ja helppoja tapoja vahvistaa lapsen
yhteyttä itseensä ja tunteisiinsa? Haluaisitko keinoja lapsen
tunnetaitojen tukemiseen? Toivoisitko pääseväsi keskusteluja
syvemmälle tasolle lapsen tunnetaitojen tukemisessa? Olen tehnyt
Toiminnalliset kortit lapsen tunnetaitojen tukemiseksi,
joissa on sekä teoriatietoa lapsen tunnetaitojen tukemisesta että
peräti 100 tehtävää lapsen tunnetaitojen vahvistamiseen.
Tutustu Toiminnallisiin kortteihin
lapsen tunnetaitojen tukemiseksi ja tilaa ne itsellesi
tästä.
17.4.2021
Jaa kavereille:

Väkivaltaa ja kiusaamista voi ehkäistä vahvistamalla lapsen
empatiataitoja. Kun ihminen pystyy asettumaan toisen asemaan, hän ei
loukkaa ja kiusaa muita. Kyvyttömyys empatiaan on iso riski sille,
että lapsesta tulee kiusaaja.
Empatiataitoinen ihminen ymmärtää toisen tunnetilan ja osaa
reagoida hänen tunneilmaisuunsa. Empatiataitoinen ihminen myötäelää
toisen ihmisen tunteita, viestejä ja näkökulmia. Empatiataidot ovat
tärkeitä toisten ihmisten ymmärtämisessä. Empatiataidot lisäävät
vuorovaikutustaitoja ja auttavat hoitamaan suhteita toisiin
ihmisiin.
Empatiataidot (kuten kaikki metakognitiiviset taidot) kypsyvät
samaa vauhtia kuin aivojen etuotsalohkot. Empatiataidot kehittyvät
pitkälle aikuisikään saakka. Ja empatiataitoja voi vahvistaa vielä
aikuisenakin.
Empatiataitoja voi oppia
Miten lapsen empatiataitoja voi vahvistaa? Seuraavassa käyn läpi
aikuisen suhtautumistavan merkitystä, tunteiden sanoittamista ja
lapselle lukemisen merkitystä empatiataitojen vahvistamisessa.
Aikuisen suhtautumisen ja toimintatavan merkitys
Lapsi oppii empatiaa, kun hänelle ollaan empaattisia
Lapsi tarvitsee kokemuksen siitä, että hänen viestinsä ymmärretään ja
niihin tartutaan. Lapsi tarvitsee perusturvaa ja myötätuntoista
suhtautumista. Ilmapiiri kotona, varhaiskasvatuksessa, koulussa ja
kerhoryhmissä vaikuttaa lapsen empatiataitojen kehittymiseen.
Empatiakyvyn kehittymisen edellytyksenä on kokemus siitä, että on
saanut osakseen empatiaa. Esimerkin voima on ylivoimainen, ja aikuisen
toimintatavat ovat keskeisessä asemassa.
Lapsi, joka kohdataan myötätunnolla, oppii empatiaa. Suhtaudu
lapseen ja hänen tunteisiinsa myötätuntoisesti ja lämmöllä. Pysy
lapsen rinnalla haastavienkin tunteiden hetkellä.
Jotta voit suhtautua lapsiin lämmöllä, sinun tulee opetella
itsemyötätuntoa ja suhtautua ensin itseesi ja omiin tunteisiisi
hyväksyen, sallivasti ja armollisesti. Myötätunnon ja empatian
kasvattaminen itseä kohtaan lisää hyvinvointia ja ennaltaehkäisee
väkivaltaa. Itsemyötätuntoa voi opetella ja oppia.
Empatiataitoihin vaikuttaa paljon vuorovaikutus perheessä
Silloin, kun vanhemmat ja kasvattajat puhuvat ajatuksiaan ääneen ja
sanoittavat mielensisältöjään, lapsen ajattelu ja kyky tunnistaa omia
mielentilojaan kehittyy. Tämä tukee lapsen kykyä samastua ja asettua
toisen asemaan.
Empatian kehittymiseen vaikuttaa paljon se, onko perheessä
empatiaa tukeva kulttuuri. Kun lapsen tunteisiin ja
tarpeisiin vastataan eikä hän jää yksin tunnekokemustensa kanssa,
lapsen perusturva vahvistuu.
Muista, että vastoinkäymiset ja virheet ovat inhimillisiä, niitä
sattuu kaikille. Älä rankaise lastasi (tai itseäsi) mokista. Pyydä
anteeksi lapselta, jos olet tehnyt väärin. Lapsi oppii esimerkin
voimalla.
Tunteiden sanoittaminen
Empatiataitojen taustalla on kyky tunnistaa ja nimetä omia
tunteita. Käytä tietoisesti tunnepitoista kieltä arjessa.
Puhu omista tunteistasi ja sanoita lapsen tunteita. Muista, että et
voi koskaan täysin tietää toisen tunteita, joten ei ole hyvä
sanoa: Sinä olet nyt vihainen.
On parempi sanoa: Sinä taidat
nyt tuntea itsesi vihaiseksi.
Tai: Minusta näyttää, että
sinä tunnet nyt itsesi vihaiseksi.
Lasta voi myös aktivoida keskustelemaan siitä, miltä
toisesta ihmisestä tuntuu. Jos lapsi ei osaa eläytyä toisen
tunteisiin, aikuinen voi kertoa ajatuksiaan siitä, miltä toisesta
saattaa tuntua eri tilanteet.
Yksinkertaisia kysymyksiä lapsen empatiataitojen vahvistamiseksi
ovat: Miltähän Villestä mahtaa tuntua? Mitä luulet, miltä Maisasta
tuntuu?
Kysymykset auttavat asettumaan toisen saappaisiin ja
pohtimaan tilannetta toisen näkökulmasta. Kysymyksiä voi käyttää niin
kirjoja lukiessa, telkkariohjelmia katsoessa kuin arkisissa
tilanteissakin. Toisen asemaan asettumisen harjoitteleminen on
erityisen tärkeää tunnekylmille lapsille, joiden on vaikea ymmärtää ja
jakaa toisen ihmisen tunteita.
Empatiataitoja kehitettäessä avainasemassa on toisten ajatusten ja
tunteiden tunnistaminen ja sen ymmärtäminen, että ne voivat poiketa
siitä, mitä itse kokee. Empatiataitoihin liittyy kyky kunnioittaa
jokaisen omaa kokemusta.
Lue ja keskustele
Lue lapselle kirjoja. On todettu, että kirjojen lukeminen
lisää kykyämme tuntea empatiaa. Kirjoja lukiessa ja
kuunnellessa pohdimme maailmaa jonkin toisen ihmisen ajatusten läpi ja
kohtaamme erilaisia tilanteita toisten kautta. Tämä auttaa näkemään
tilanteita muiden silmin
. Kirjoja lukemalla ja kuuntelemalla
lapsi tutustuu uusiin maailmoihin ja oppii eläytymään siihen, miltä
toisesta tuntuu. Lukeminen lisää myös suvaitsevaisuutta. Lisäksi
lapselle lukeminen vahvistaa aikuisen ja lapsen suhdetta, joka on myös
tärkeä asia lapsen empatiataitojen kehittymisen kannalta.
Lapsille kannattaa lukea monipuolisesti erilaisia kirjoja. Kirjan
ei tarvitse tuoda tunnetaitoja alleviivatusti esille ollakseen
kehittävä. Hyviä kirjoja ovat esimerkiksi Piki, Pallo
kuuluu kaikille, Toivo ja valas, Stella ja
toivomustähti sekä Molli ja Kumma.
Haluaisitko sinä kasvattaa empaattisia, tunnetaitoisia ja toiset
huomioon ottavia lapsia? Kaipaatko työkaluja lapsen empatiataitojen
tukemiseen? Keskustelukortit lapsen empatiataitojen
vahvistamiseksi on helppo työkalu.
Tutustu empatiakortteihin tästä.
Lähteet
Empatiataidot
Kiusaamista vastaan empatiakykyä vahvistamalla
Ovatko empatiataidot rapistumassa?
Kiusaaminen – syyt, seuraukset ja puuttuminen
14.3.2021
Jaa kavereille:

Pum! Kiukkuräjähdys! Tavarat lentelevät, nyrkki heiluu. Voiko
kiukkuräjähdyksiä ennaltaehkäistä?
Kyllä, osan tunneräjähdyksistä voi ehkäistä. Kiukku on kuitenkin
yksi normaaliin elämään kuuluva tunne eikä kaikkea kiukkua ole
tarkoitus poistaa elämästä. Kiukkua ei ole tarkoitus vältellä eikä
silotella lapsen elämää niin, ettei hän tuntisi kiukkua.
Millaisia ennakoivia keinoja voi käyttää ennen tunnereaktion
syntymistä?
Ennakoivia keinoja ennen tunnereaktion syntymistä
Grossin prosessimalli jakaa tunteiden
säätelykeinot ennakoiviin ja reaktiosidonnaisiin sen mukaan,
pyritäänkö niillä vaikuttamaan tunnereaktioon ennen sen syntymistä vai
sen jälkeen. Ennakoivia keinoja käytetään nimensä mukaisesti ennen
reaktion syntymistä, jolloin pyritään ylläpitämään tasapainon tilaa.
Ennakoinnin avulla pyritään vaikuttamaan tulevien tapahtumien
kulkuun. Keinoja ovat:
Tilanteen valinta niin, ettei se aiheuta suurta tunnereaktiota
Ei esimerkiksi mennä pitkän päivän päätteeksi tai nälkäisenä
ruokakauppaan, jos tietää, että se on liian kuormittavaa lapselle
ja lapsi helposti raivostuu kaupassa.
Tilanteen muokkaaminen vähemmän mielipahaa tuottavaksi
Tähän voi kuulua esimerkiksi ympäristöön tehtävät muutokset tai se,
kuinka pitkän ajan toimintaan käyttää. Lasten kanssa toimiessaan
aikuinen kulkee tilanteessa ikään kuin askeleen edellä. Jos tietää,
että sisarukset jaksavat pelata keskenään lautapeliä vain vartin,
heidän luokseen kannattaa mennä ennen tuon aikarajan loppumista ja
ehdottaa jotain muuta tekemistä ennen ennakoitua ristiriitaa. Samoin
lapsen kanssa voi mennä kauppaan sellaiseen aikaan, kun sekä lapsella
että aikuisella on hyvä vireystila ja esimerkiksi jonoja ei ole.
Lapsen huomion suuntaaminen muuhun kuin tilanteeseen
Jos illan kauppareissua ei voi välttää ja kassajono on pitkä ja
huomaa, että lapsi alkaa hermostua, lapsen kanssa voi miettiä tulevan
illan yhteistä pelihetkeä ja tutkia kukkakaalin kummallisilta
näyttäviä kukintoja.
Huom! Tällä ei tarkoiteta sitä, että mielipahan hetkellä lapsi
harhautetaan tunteesta pois vaan nimenomaan ennaltaehkäisevänä
keinona.
Kognitiivinen muutos eli tilanteen tulkinta uudella tavalla
Tällä tarkoitetaan näkökulman vaihtamista. Lapsi voi itse muuttaa
ajatustaan tilanteesta. Esimerkiksi hävitessään lautapelissä voi
ajatella: Nyt kävi näin, toinen voitti tuurilla. Seuraavalla kerralla
minä voin voittaa.
Kognitiivinen muutos voi auttaa myös aikuista suhtautumaan kiukkuun
eri tavalla. Aikuinen voi ajatella, että lapsen kiukkuisuus johtuu
väsymyksestä eikä ole ärsyttävää uhmakkuutta.
Tutkaile lapsen kuormitusta ja stressiä
Jos lapsi on jatkuvasti kiukkuinen ja ärtynyt ja tulee usein tosi
vihaiseksi, on hyvä miettiä, onko lapsi liian stressaantunut ja
kuormittunut ja nukkuuko hän liian vähän. Silloin pitää miettiä, miten
lapsen elämän kokonaiskuormitusta saisi vähennettyä. Tällöin ei
yleensä yksittäiset keinot auta. Stressaantuneena kuormitustaso on
niin kova, että pieneltäkin tuntuvat asiat saattavat kuormittaa
kohtuuttoman paljon. Tällöin vaikkapa joku ihan yksinkertainen kysymys
(Missä on vessa?
) aiheuttaa suuren stressireaktion, kun
kuormitusta on jo valmiiksi paljon taustalla.
Mieti, miten lapsen elämään voisi luoda tarpeeksi pysähtymistä
ja rauhan hetkiä, ettei hän kävisi koko ajan ylikierroksilla.
Mietityttääkö sinua, miten tukea lapsen tunnesäätelyä? Haluatko
rauhallisemman ja positiivisemman perhe-elämän? Toivoisitko, että
lapsesi osaisi säädellä tunteitaan paremmin?
On lapselle itselleen helpottavaa, kun hän oppii tapoja säädellä
kiukkua eikä hänen enää tarvitse räiskiä pahaa oloa ulos. Se tekee
myös perhearjesta helpompaa ja myönteisempää. Tule mukaan
verkkovalmennukseen Kiukun kesyttäjät – tunnetaitoja lapselle ja vanhemmalle, jossa
pääset yhdessä lapsesi kanssa harjoittelemaan tunnesäätelytaitoja.
Lähde: Tenavat tasapainoon -koulutusaineisto
29.11.2020
Jaa kavereille:

Lapset saattavat jännittää monenlaisia asioita kuten uusiin
tilanteisiin menemistä, esiintymistä, eläimiä ja ötököitä.
Jännittäminen on normaali tunne ja lähes jokainen ihminen
jännittää. Silti jännitys usein koetaan häpeällisenä ja
nolona.
Mietitkö, mitä voi tehdä, kun lasta jännittää? Miten lapsen
jännitystä voi helpottaa?
Tässä blogitekstissä käyn läpi, miten aikuisen suhtautumistapa
vaikuttaa lapsen jännittämiseen ja lisäksi tekstistä saat
konkreettisia keinoja lapsen jännityksen helpottamiseen.
Aikuisen suhtautumisen merkitys
Tutkaile omaa suhtautumistasi lapsen jännittämiseen.
Herättääkö lapsen jännitys sinussa avuttomuutta, ahdistusta, häpeää,
syyllisyyttä, ärtymystä, surua, syvää myötätuntoa tai jotain näiden
sekoitusta?
On hyvä pysähtyä tämän äärelle erityisesti silloin, jos jännitystä
pitää turhana ja ärsyttävänä tai toisaalta, jos on voimakas halu
varoitella ja ylisuojella lasta vaaroilta tai epäonnistumiselta.
Itselle tyypillinen tapa suhtautua omaan ja lapsen jännittämiseen
juontaa omasta historiasta, tavalla tai toisella ja tästä on hyvä olla
tietoinen voidakseen toimia toisin
Aikuinen auttaa lasta parhaiten ymmärtävällä, hyväksyvällä
ja myötätuntoisella asenteella. Lauseet mitä sä nyt
jännität
, eihän tässä mitään jännitettävää ole
tai
mikset halua mennä mukaan, kun muillakin on niin hauskaa
saattavat saada lapsen tuntemaan, ettei hänen tunteensa ole oikeutettu
ja hänen kokemuksensa on vääränlainen. Näiden sijaan lapselle voi
sanoa esimerkiksi: Minusta näyttää, että sinua jännittää nyt aika
lailla. Olenko oikeassa? Saa jännittää, se on ihan normaali
tunne.
Lasta ei tarvitse ylipuhua pois jännittämisestä.
On hyvä antaa lupa sille, että asioita saa jännittää. Myös moni
aikuinen jännittää uusia tilanteita ja vaikkapa esiintymistä.
Jännittämisestä ei tarvitse päästä eroon. Kun jännityksen hyväksyy,
se alkaa myös helpottaa nopeammin kuin jos taistelee jännitystä
vastaan. Tämä sama pätee mihin tahansa tunteeseen. Kun tunteen
hyväksyy ja on syli avoinna tunteille
, tunteet myös alkavat
hellittää nopeammin.
Ymmärtävän ja myötätuntoisen suhtautumisen lisäksi lapsi
tarvitsee itselleen selkeitä tapoja, mitä hän voi tehdä, kun keho
alkaa reagoida jännitykseen.
Lapsi tarvitsee keinoja jännittäviin tilanteisiin
Jännittävää lasta ei saa jättää liian yksin. Hän tarvitsee
empaattista ja ymmärtävää aikuista tuekseen. Monella paljon
jännittävällä aikuisella on kokemus, että jäi lapsena täysin yksin
jännittämisen kanssa eikä saanut siihen tukea vanhemmilta,
kasvattajilta eikä myöskään saanut keinoja jännityksen kanssa
olemiseen ja sen helpottamiseen.
Lapsen kanssa voi harjoitella rauhoittumisen
taitoja. Omaa kehoa ja mieltä voi opetella rauhoittamaan
silloin kun huomaa, että jännitys lähtee viriämään kehossa. Kehoa voi
opetella rentouttamaan. Voi opetella rauhoittamaan itseä pidentämällä
uloshengitystä.
Lapsen kanssa voi tutustua myös ajatuksellisiin keinoihin
rauhoittaa omaa oloa. Jännitystä voi helpottaa tai lisätä
omilla ajatuksilla. On hyvä tutustua siihen, millaiset ajatukset
lisäävät jännitystä ja millaiset ajatukset kannustavat itseä ja
rauhoittavaa omaa oloa.
Tilanteiden miettiminen etukäteen auttaa lasta!
Kun lapsen kanssa on pohtinut jännittäviä tilanteita ja miettinyt ja
kokeillut erilaisia keinoja helpottaa jännitystä, se auttaa lasta
toimimaan jännittävissä tilanteissa. Ongelmanratkaisutaitojen
harjoittelu tukee lapsen tunnetaitojen vahvistumista.
Onko sinulla lapsi, joka jännittää helposti? Mietitkö, mitä voit
tehdä, kun lasta jännittää? Onko sinulla keinoja lapsen jännityksen
helpottamiseen ja lapsen tukemiseen jännittävissä tilanteissa?
Helpotusta lapsen jännittämiseen -verkkotyöpaja on nyt myynnissä ja
antaa sekä sinulle vanhempana että lapsellesi keinoja jännityksen
helpottamiseen. Tutustu verkkotyöpajaan tästä!
19.8.2020
Jaa kavereille:

* sisältää linkin yhteistyökumppanin sivulle
Tunnetaidoista puhutaan tällä hetkellä paljon. Mitä tunnetaidot
ovat ja miksi niiden opettelu on tärkeää? Mitkä asiat ovat
tunnetaitokasvatuksen ytimessä? Kerron myös Pomenia Satuseikkailu
-lautapelistä ja tunneseikkailukorteista, joita olen ollut mukana
tekemässä.
Mitä tunnetaidot ovat?
Tunteet ovat olennainen osa ihmisyyttä. Ne ovat
elintärkeitä viestintuojia ja ne palvelevat hyvinvointiamme –
jos vain annamme niille siihen mahdollisuuden. Tunteet ovat erilaisia
kokemuksemme sävyjä ja kertovat siitä, kuinka miellyttävänä tai
epämiellyttävänä koemme jonkin asian tai tilanteen. Tunteilla
on aina jokin syy, ne eivät tule turhaan ja kiusatakseen meitä.
Siksi yksikään tunne ei ole negatiivinen eikä kielteinen.
Tunnetaitoihin kuuluu tunteen tunnistaminen, tunteiden kannattelu
ja sietäminen itsessä, tunteiden säätely, ilmaiseminen, käsittely ja
purkaminen. Keskeistä tunnetaitokasvatuksessa on vahvistaa
lapsen yhteyttä itseensä ja omaan kehoonsa. Omien tunteiden
tunnistamisen opettelu alkaa aina tunnekehoyhteyden
vahvistamisesta.
Tunnetaidot opitaan kokemuksen ja mallin kautta ja aikuisen rooli
lapsen tunnetaitojen kehittymisessä on keskeinen. Lapsi tarvitsee
viestin siitä, että hänen tunteensa ovat luvallisia ja aikuinen kestää
hänen tapansa opetella niiden ilmaisua. Lapselta ei voi odottaa
taitoja, joita hänen kanssaan ei ole harjoiteltu.
Miksi tunnetaitojen harjoittelu on tärkeää?
Tunnetaidot ovat elämäntaitoja, jotka lisäävät
hyvinvointiamme. Tunnetaidoilla on tärkeä merkitys mielen
hyvinvoinnin voimavarana. Ne auttavat paitsi omien tunteiden
säätelyssä ja rakentavassa ilmaisemisessa, myös toisten empaattisessa
kohtaamisessa.
Kun oppii ymmärtämään kehonsa ja mielensä reaktioita, voi
alkaa selvitä hyvin monista haastavista tilanteista. Tunteet
eivät enää ole jotain täysin hallitsematonta, jota lapselle tapahtuu,
vaan opitaan vähitellen tulemaan toimeen myös voimakkaiden ja
haastavilta tuntuvien tunteiden kanssa. On sekä vanhemmalle,
kasvattajalle että lapselle itselleen helpottavaa, kun lapsi oppii
käsittelemään omia tunteitaan rakentavasti eikä lapsen tarvitse
esimerkiksi riehua ja lyödä purkaakseen kiukkua ulos. Myös jännityksen
kanssa voi oppia tulemaan toimeen ja itseään voi oppia rauhoittamaan,
kun pelottaa. Miellyttäviltä tuntuvia tunteita voi oppia vahvistamaan
ja lisäämään elämässä, kun alkaa kiinnittää huomiota pieniin hyviin
asioihin elämässä.
Tunnetaitokasvatuksen tavoitteena on antaa lapselle eväitä
koko elämää varten. Tavoitteena on, että lapsi tutustuu
tunteisiinsa, niiden säätelyyn, rakentavaan ilmaisuun ja
purkamiseen. Mitä nuorempana näiden taitojen harjoitteleminen
aloitetaan, sitä tunne-elämältään tasapainoisempia ja itsetunnoltaan
terveempiä aikuisia lapsista kasvaa.
Tunnetaitojen harjoittelemisen myötä itsetuntemus, levollisuus ja
keskittymiskyky paranevat. Lapsi saa rohkeutta itsensä ilmaisemiseen.
Tunnetaitoiset lapset tulevat myös paremmin toimeen ystäviensä kanssa.
Hyvät tunnetaidot vahvistavat myös kykyä säädellä stressiä.

Pomenia Tunneseikkailukortit ja Satuseikkailu-lautapeli
Pääsin mukaan tekemään Pomenian tunneseikkailukortteja ja
Satuseikkailu-lautapeliin tehtäviä. Tehdessäni tehtäviä lautapeliin ja
tunneseikkailukortteihin mielessäni olivat seuraavat ydinajatukset:
Toiminnallisuus ja luovuus
Tunnetaitoja ei opi vain keskustellen. Tarvitaan toiminnallisuutta,
kokemuksellisuutta ja luovuutta. Luova toiminta vahvistaa oikeaa
aivopuoliskoa. Sitä tarvitsemme tässä maailmassa, joka arvostaa
enemmän vasemman aivopuoliskon toimintaa, johon kuuluvat
esim. kirjoittaminen, tiedon hallinta ja loogisuus.
Kehollisuus
Moni aikuinen on tottunut ajattelemaan tunteita. Yhteys omaan
kehoon on katkennut, ja tunteita enemmän ajatellaan kuin
tunnetaan. Tunteet ovat kuitenkin kehollisia. Sekä
tunneseikkailukorteissa että Satuseikkailu-lautapelissä ohjaan lasta
tutkailemaan, miltä tunteet tuntuvat kehossa. Missä kohtaa kehoa tunne
tuntuu? Tehtävissä harjoitellaan myös itsen äärelle pysähtymistä. Kun
opitaan pysähtymään oman itsen, oman kehon ja oman hengityksen
äärelle, opitaan tunnistamaan myös omia tunteita.
Koska tunteet ovat kehollisia, myös parhaat tunnesäätelykeinot ovat
kehollisia. Lautapelin ja tunneseikkailukorttien tehtävät antavat sekä
lapselle että aikuiselle tunnesäätelytaitoja: opetellaan rauhoittavaa
hengitystä, kehon rentouttamista, kiukun ravistelua pois kehosta,
itsensä silittelyä surullisena jne.
Kaikki tunteet kuuluvat elämään
Tunteiden takana on aina jokin viesti ja tarve. Tunteet ovat rikkaan
elämän eri sävyjä. Mitä syvemmin tunnet surun, häpeän ja muut
haastavilta tuntuvat tunteet, sitä syvemmin tunnet myös ilon,
kiitollisuuden ja onnellisuuden. Kun sallii itselleen kaikki tunteet,
voi hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.
Sinä olet hyvä ja tärkeä
Tunneseikkailukorttien ja lautapelin tehtävissä korostuu, että
jokainen on ihana ja jokaisella on vahvuuksia. Omia vahvuuksia ja
hyviä puolia on tärkeä oppia näkemään. Nämä on myös tärkeä sanoa
lapselle ääneen!
Yhteinen tekeminen
Sekä lautapelin tehtävien että tunneseikkailukorttien tarkoitus on
tuoda ihania hetkiä aikuiselle ja lapselle ja lisäksi tehtävien avulla
sekä aikuinen että lapsi voivat oppia uusia tunnetaitoja.
Tervetuloa mukaan seikkailulle itseen ja omiin tunteisiin!
* sisältää mainoslinkin Tunnetaitoja lapselle -sivustolle
Tule seuraajakseni myös
Facebookissa ja
Instagramissa.